آموزش طراحی سایت وردپرس

هاست و دامنه چیست ؟ + معرفی انواع هاست و دامین

هاست و دامنه چیست ؟
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

در صورتی که قصد داشته باشیم بدانیم که  هاست و دامنه چیست ؟ بهتر است با یک مثال آن را فرا بگیریم . اگر بخواهیم یک سایت را به یک ساختمان تشبیه کنیم ، می توانیم بگوییم که هاست زمینی است که ساختمان ما بر آن بنا شده است و دامین آدرس ساختمان ماست . در واقع هاست یک حافظه است که تمام اطلاعات ، کد های HTML ، کد های جاوا اسکریپ و کد های CSS و PHP ، دیتابیس ها یا همان پایگاه داده ها ،مدیا ها که شامل فایل های صوتی ، ویدئو ها و عکس ها و البته گاهی فایل های دیگری مثل فایل های نصبی ویژه اندروید و امثالهم درون هاست آپلود می شوند که کاربر می تواند آن فایل ها را در قالب یک وب سایت مشاهده کند. دامین که با نام دامنه نیز شناخته می شود و در زبان لاتین “Domain” نوشته می شود ، همان آدرس سایت است. در ادامه این مقاله پر کاربرد به همه آن چه که شما در مورد هاست و دامین می خواهید بدانید به طور کامل اشاره شده است و توضیح داده ایم . در این مقاله به همه موارد زیر به طور کامل اشاره کرده ایم.

  1. هاست و دامنه چیست ؟
  2. سرور چیست ؟
  3. هاست چیست ؟
  4. انواع هاست بر اساس سیستم عامل
  5. انواع هاست بر اساس نوع سرویس
  6. هاست اشتراکی
  7. سرور مجازی (VPS)
  8. سرور اختصاصی
  9. دامین یا دامنه یعنی چه ؟
  10. پیشوند دامنه
  11. نام دامنه
  12. پسوند دامنه یا دامین یعنی چه ؟
  13. انواع پسوند دامنه
  14. پسوند های عمومی یا gTLD
  15. پسوند های اختصاصی
  16. پسوند های ملی و کشوری
  17. لزوم خرید هاست و دامنه الزامی چیست ؟

 

هاست و دامنه چیست ؟

همان طور که اشاره شد هاست فضایی است مثل مموری که می توانیم اطلاعات سایت خود را در آن آپلود کنیم و البته دارای انواع خاصی است که براساس نوع سیستم عامل و نوع سرویس دسته بندی می شوند و دامنه همان آدرس سایت است که اگر کاربری آن را در بخش آدرس بار مرورگر خود وارد کنید وارد سایت هدف خود خواهد شد.

سرور چیست ؟

سرور چیست ؟سرور ، کلمه ای که ذهن اکثر مردم با آن آشنا است ، اما ما می خواهیم یک بار برای همیشه معنی جامع و کامل آن را برای شما عزیزان شرح دهیم . سرور که یک کلمه انگلیسی است به معنای ارائه کننده سرویس یا خدمت است . اولین سرور با نام LISTSERV در سال 1981 توسط شرکت IBM ، در فریم ورک ماشین مجازی BITNET مورد استفاده و میزبانی قرار گرفت . اولین سرور گوگل در سال 1998 راه اندازی شد که SUN نام داشت . سرور SUN سروری با مشخصات cpu 200 MHZ , 256 Ram  بود که در دانشگاه استانفورد مستقر شده بود . هم اکنون گوگل دارای بیش از ۴۵۰۰۰۰ سرور قدرتمند است که در سراسر دنیا از کاربران خود پیشتیبانی می کنند . در ادامه مقاله هاست و دامنه چیست ؟ باید به این نکنه اشاره کرد که سرور ها یک سری کامپیوتر همیشه روشن و متصل به شبکه اینترنت هستند که به صورت های مختلفی به کاربران خود خدمات ارائه می کنند. سرور ها دارای مشخصات سخت افزاری متفاوتی هستند .

هاست و دامنه چیست ؟ | هاست چیست ؟

هاست و دامنه چیست ؟ | هاست چیست ؟هاست (Host) و یا میزبانی همان طور که در ابتدا گفتیم یک فضا است که تمام فایل های مورد نیاز یک وب سایت بر روی آن آپلود می شود . یک سرور با مشخصات CPU : Core i 7 و Ram 8 و 10 گیگ حافظه هارد را در نظر بگیرید . شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ این سرور خریداری می کنند و با ابزار های سخت افزاری و نرم افزاری ویژه خود ، آن 10 گیگ فضای حافظه هارد را به قسمت های کوچک تری تقسیم می کنند و در قالب هاست به مشتریان خود عرضه می کنند . حال که با مفهوم هاست آشنا شدیم باید بدانیم که هاست ها بر دو اساس تقسیم بندی می شوند : 1 – سیستم عامل 2 – نوع سرویس

انواع هاست بر اساس سیستم عامل

اگر می خواهید بدانید که هاست و دامنه چیست ؟ ، همان طور که گفته شد ، هاست ها همان سرور هایی هستند که فضای هارد آن ها به میزان حجم های کوچک تری تقسیم شده است و نیز دانستیم که سرور یک کامپیوتر همیشه روشن متصل به اینترنت است ، همه شما عزیزان می دانید که هر کامپیوتر دارای یک سیستم عامل است و سیستم عامل ها در کامپیوتر ها به سه دسته کلی ویندوزی ، لینوکسی و مکینتاش تقسیم می شوند . ما در بحث سرور ها با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس سر و کار داریم و در واقع تا حدی می توان گفت که سرور ها دارای سیستم عامل مکینتاش نیستند

هاست ویندوزی

هاست ویندوزیبه نوعی می توان گفت که همگان می دانند که سیستم عامل ویندوز محصول شرکت مایکروسافت است ، بنابر این هاست هایی که سیستم عامل ویندوز دارند از زبان های برنامه نویسی ای که توسط شرکت مایکروسافت مورد حمایت هستند ، پشتیبانی می کند. زبان های برنامه نویسی ASP.NET و #C از جمله زبان های برنامه نویسی هستند که در هاست های ویندوزی مورد حمایت قرار می گیرند. هاست ویندوزی هزینه بالایی برای مشتریان خود دارد . از سایر مشخصات این نوع هاست می توان به این اشاره کرد که نوع وب سرور آن ها IIS است و دیتابیس آن از نوع SQL Server می باشد و نیز دارای کنترل پنل های  Helm و website panel  و Hosting Controller و Plesk است.

هاست لینوکسی

هاست لینوکسییک هاست لینوکسی همان طور که پیداست دارای سیستم عامل لینوکس است . اگر شما به فکر ساخت سایت حرفه ای با زبان های برنامه نویسی PHP و پایتون هستید و یا می خواهید وب سایت خود را با وردپرس ایجاد کنید بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنید . ویژگی ها و مزیت هایی که هاست لینوکس دارد را می توانید در لیست زیر ببینید :

  1. امنیت بسیار بالا بر اساس سیستم عامل لینوکس در توضیع های مختلف مانند CENTOS یا Redhat و …
  2. کارایی و عملکرد و سرعت بالا به دلیل بهینه و کارا بودن سیستم عامل لینوکس ( سرعت اجرای بسیار بالا نسبت به هاست ویندوز )
  3. امکان اجرای کامل PHP با عملکرد عالی نسبت به هاست ویندوزی
  4. پشتیبانی کامل از بانک اطلاعاتی MYSQL
  5. امکان استفاده از دستورات HTML
  6. امکان نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا بر اساس PHP مانند وردپرس ، جوملا، و … با کارایی کامل و امنیت بالا
هاست لینوکس سی پنل (CPanel)

یکی از محبوب ترین پنل های مدیریتی هاست لینوکس است که سهولت در کار و صرفه جویی در وقت و هزینه را برای شما به ارمغان می آورد . از ویژگی های این پنل مدریتی هاست لینوکس می توان به مدیرت کامل و آسان وبسایت ، مدیریت بهتر فایل ها و فولدر ها با استفاده از “File Manager” ، ایجاد “Email Account” و مدیریت بهینه آن و بک آپ گرفتن از اطلاعات به صورت کامل و بخش بندی شده اشاره کرد .

هاست لینوکس دایرکت ادمین (Direct Admin)

یکی دیگر از پنل های مدیریتی محبوب هاست لینوکس ، پنل مدیریت دایرکت ادمین است ، این پنل مدیریتی نسبت به سی پنل کمی دارای پیچیدگی و محدودیت است اما همان ویژگی های کلی سی پنل را دار می باشد ، اگر می خواهید از هاست لینوکس با پنل مدیریتی دایرکت ادمین استفاده کنید حتما سعی کنید برای مدیریت فایل های خود از برنامه کاربردی فایلا زیلا بهره ببرید .

انواع هاست بر اساس نوع سرویس

تا به اینجا با تعریف سرور ، هاست ، انواع هاست بر اساس سیستم عامل و پنل های مدیریتی هاست لینوکس آشنا شدیم ، در این قسمت می خواهیم با انواع هاست بر اساس نوع سرویس آن ها آشنا شویم که در ابتدا به هاست اشتراکی می پردازیم ، در گام دوم سرور مجازی که با نام VPS هم شناخته می شود را می شناسیم و در انتها با سرور اختصاصی آشنا می شویم.

هاست اشتراکی

در این نوع هاست بسته به قدرت سرور ، یک سرور به چند کاربر سرویس می دهد تا سایت خود را بر روی آن بنا کنند ، تمام سرویس هایی که با نام هاست یا میزبانی وب در بازار وجود دارند به نوعی هاست اشتراکی هستند . هزینه بسیار پایینی دارند و باید البته به این نکته اشاره کرد که این نوع هاست برای سایت های بزرگ و پر بازدید مناسب نیست زیرا از نظر سرعت و امنیت می تواند کاربران و مالکان سایت ها را اذیت کنند .

سرور مجازی (VPS)

در ابتدای تعریف VPS باید در ابتدا بدانیم که VPS مخفف چه عبارتی است ، VPS مخفف عبارت Virtual Private Server می باشد که در لغت به معنای سرور مجازی اختصاصی است. سرور مجازی در واقع سروری اختصاصی است که توسط تکنیک های مختلف به چند سرور با مشخصات فنی یکسان تقسیم می شود و قیمتی پایین تر و ارزان تر نسبت به سرور اختصاصی دارد . از مزایای سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • استقلال در مدیریت سیستم عامل و نصب نرم افزارهای مورد نیاز
  • امکان خاموش، روشن و  reboot نمودن سرور
  • منابع کاملا مستقل
  • امنیت ذاتی بالاتر
سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است و در یک مکان به نام دیتاسنتر قرار گرفته اند. سرور های اختصاصی دارای مشخصات فنی قوی تری نسبت به کامپیوتر های خانکی هستند . مهم ترین ویژگی ها و مزایای سرور اختصاصی در لیست زیر می توانید ببینید :

  1. داشتن منابع کاملا اختصاصی و مستقل
  2. قدرت بالای پردازش اطلاعات
  3. پورت شبکه و پهنای باند مستقل و قوی
  4. نصب برنامه های دلخواه بر روی سرور
  5. اعمال پیکربندی و کانفیگ دلخواه بر روی سرور

هاست و دامنه چیست ؟ | دامین یا دامنه یعنی چه ؟

دامین که با نام دامنه نیز شناخته می شود ، در واقع آدرس سایت شما می باشد . برای مثال دامنه سایت ما یعنی سایا سایت به این صورت است WWW.SAYASITE.COM هر دامین دارای سه بخش کلی می باشد که به ترتیب پیشوند دامنه ، نام دامنه و پسوند دامنه یا همان دامین هستند که به طور کامل برای شما در ادامه توضیح داده خواهد شد . این بخش مکمل این است که شما بدانید هاست و دامنه چیست ؟

پیشوند دامنه

پیشوند دامنه همان WWW معروف است که در همه دامین های سایت ها وجود دارد ، عده ای نیز پروتکل های SSL نیز به عنوان پیشوند دامنه می شناسند برای مثال در https://WWW.sayasite.com قسمت https://WWW پیشوند دامنه ماست.

نام دامنه

نام دامنه در واقع قسمت وسط آدرس سایت است که برای مثال SAYASITE نام دامنه ماست . در مثالی دیگر می توانبه نام دامنه شرکت گوگل اشاره کرد که همان GOOGLE معروف است.

پسوند دامنه یا دامین یعنی چه ؟

در راستای فهم مفهوم هاست و دامنه چیست ؟ باید گفت که پسوند دامنه قسمت آخر آدرس سایت شماست ، یعنی همان قسمت بعد از نام دامنه یا دامین می باشد . برای مثال در دامین ما دات کام پسوند دامنه ماست . در مثال گوگل هم دات کام پسوند دامنه شرکت گوگل است . پسوند های دامنه انواع مختلفی دارند که می توان آن ها را در سه دسته کلی پسوند های عمومی ، اختصاصی و ملی (کشوری) دسته بندی کرد .

انواع پسوند دامنه
  1. لیست پسوند های عمومی یا gTLD
  2. پسوند های اختصاصی
  3. پسوند های ملی و کشوری

همان طور که گفته شد پسوند های دامنه ها متفاوت هستند و به پسوند های عمومی ، اختصاصی و ملی (کشوری) تقسیم می شوند . پسوند های عمومی شامل پسوند هایی مثل دات کام (COM.) ، دات اینفو (INFO.) و امثال این پسوند ها می شوند . پسوند های اختصاصی شامل پسوند هایی می شوند که ویژه کار مخصوصی هستند ، برای مثال پسوند دات تی وی (TV.) ویژه خدمات تلویزیونی است و یا پسوند دات بیز (BIZ.) ویژه سایت های بیزینسی است . در گام آخر به بررسی پسوند های ملی و کشوری می پردازیم ، پسوند های ملی شامل پسوند هایی می شوند که توسط هر کشور یا منطقه جغرافیایی ارائه می شوند برای مثال در ایران دامنه ها با پسوند دات آی آر (IR.)دامنه ملی ایران شناخته می شوند.

هاست و دامنه چیست ؟ ساب دامنه یا زیر دامنه

ساب دامنه ، زیر دامنه و در عبارتی دیگر ساب دامین نیز شناخته می شوند . ممکن است در URL یک سایت ، لینکی با این شکل مشاهده کرده باشید acount.example.com” . این قسمت از لینک که با رنگ قرمز مشخص شده در واقع همان ساب دامین یا زیر دامنه است . ساب دامین به شما کمک می کند که بدون نیاز به دامنه جدید در راستای فعالیت سایت خود یک بخش جدید و مورد نیاز تان را راه اندازی کنید که در این مثال برای ساخت پنل کاربری در نظر گرفته شده است

خرید هاست و دامنه غیر رایگان الزامی است ؟

تا اینجا فهمیدیم که هاست و دامنه چیست ؟ و با انواع هاست و دامنه آشنا شدیم ، اما یک نکته ضروری را باید متذکر شویم و آن این است که چرا باید برای پروژه اصلی خود هاست و دامین پولی داشته باشیم و یا در زبانی دیگر باید بدانیم چرا خرید هاست و دامنه غیر رایگان الزامی است ؟ ، شما می توانید دموی پروژه خود را در لوکال هاست و یا هاست و دامین رایگان کار کنید و نیازی به خرید هاست و دامین ندارید ، اما به دلایل مخلتفی از جمله عدم امنیت کافی ، پایین بودن سرعت و ناپاپداری هاست و دامین های رایگان نمی توانید پروژه اصلی خود را بر بستر هاست و دامین رایگان اجرا (RUN) کنید و بهتر است از هاست و دامین های واقعی غیر رایگان استفاده کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *