آموزش طراحی سایت وردپرس

قالب وردپرس چیست؟ و 4 روش های نصب قالب وردپرسی

قالب وردپرس چیست ؟
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

قالب وردپرس چیست ؟ در این مقاله قصد داریم برای شما تعریف جامعی از قالب وردپرس و پاسخی به این سوال که قالب وردپرس چیست ؟ داشته باشیم و 4 روش برای نصب قالب وردپرسی به شما آموزش دهیم. با استفاده از قالب های وردپرسی شما می توانید سایت های متنوعی داشته باشید ، از سایت های فروشگاهی گرفته تا سایت های آموزشی و …. . در این جلسه بعد از فهمیدن مفهوم واقعی و جامع قالب های وردپرسی ، روش های نصب آن ها را با هم یاد میگیریم . سپس به شما می گوییم که کدام قالب برای سایت شما مناسب است و ویژگی هایی که باید برای آن ها در نظر بگیریم چه ویژگی هایی هستند و بعد از آن با بخش نمایش در پیشخوان وردپرس آشنا خواهیم شد.

 

قالب وردپرس چیست ؟

قالب وردپرس در واقع کد های آماده و از قبل نوشته شده با زبان های HTML5 , CSS3 , JavaScript و PHP هستند که به دیتابیس MySQL متصل هستند و به صورت یک جا و در یک فایل کمپرس شده با فرمت ZIP در اختیار شما قرار می گیرد. شما ممکن است با کلماتی نظیر ، تِم و یا پوسته نیز مواجه شوید ولی لازم است بدانید همه این کلمات یعنی تِم ، پوسته و قالب وردپرسی همگی به یک معنی و مفهوم هستند . قالب های وردپرسی هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی در مخزن وردپرس (فقط رایگان ها در مخزن وردپرس قرا می گیرند) ، سایت های مرجع سازنده اصلی یا فروشنده مجاز قالب وردپرسی در دسترس همگان قرار گرفته است. حال که فهمیدیم ماهیت و ساختار قالب وردپرس چیست ؟ بهتر است به سراغ آموزش نصب قالب وردپرس برویم.قالب وردپرس چیست ؟

آموزش نصب قالب وردپرس

ما در اینجا به شما آموزش می دهیم که با 4 روش کامل آسان و حرفه ای قالب خود را نصب کرده و بدون هیچ مشکلی از قالب وردپرسی خود بهره مند شوید. آن 4 روش به ترتیب زیر هستند. توجه داشته باشید که نسخه PHP هاست با قالب شما مناسب باشد

نصب قالب وردپرسی به صورت دستی در پیشخوان وردپرس

برای این کار شما به ترتیب وارد قسمت پیشخوان > نمایش > پوسته ها شوید و از طریق گزینه افزودن در بالای صفحه وارد صفحه ای می شود که به آن مخزن قالب های وردپرس گفته می شود . در بالا صفحه مخزن قالب های وردپرس گزینه بارگذاری پوسته را انتخاب می کنید . سپس باید این متن را مشاهده کنید “اگر پوسته‌ای در ساختار .zip دارید، می‌توانید با بارگذاری آن در این بخش، آن‌را نصب یا به‌روزرسانی کنید.” در زیر این متن باکسی جهت آپلود قالب مد نظر که در کامپیوتر شما وجود دارد تعبیه شده ، شما از این طریق فایل قالب را آپلود می کنید . بعد از آپلود گزینه نصب را انتخاب کنید بعد از نصب کامل دوباره به این آدرس یعنی پیشخوان > نمایش > پوسته ها بروید و قالب مورد نظر خود را فعال کنیدآموزش نصب قالب وردپرس

نصب قالب وردپرسی از طریق مخزن وردپرس

برای نصب قالب وردپرس از طریق مخزن وردپرس همانند روش قبلی ابتدا وارد قسمت پیشخوان > نمایش > پوسته ها می شود و از طریق گزینه افزودن در بالای صفحه وارد صفحه ای می شود که به آن مخزن قالب های وردپرس گفته می شود ، قالب مد نظر خود را بیابید و سپس ، ابتدا گزینه “نصب” و سپس گزینه “فعال کنید” را انتخاب کنید.

نصب قالب وردپرسی از طریق مخزن وردپرس

نصب قالب وردپرسی از طریق هاست های سی پنل و دایرکت ادمین

به طور کلی فرقی در این که شما بخواهید قالب وردپرسی خود را به صورت مستقیم در هاست سی پنل (Cpanel) و یا دایرکت ادمین (Direct Admin) نصب کنید وجود ندارد و دارای یک مسیر کلی و مشخص می باشند. شما ابتدا وارد هاست خود شوید و سپس به ترتیب وارد قسمت های Themes < wp-content < Public_HTML < File Manager شوید و فایل زیپ قالب را در این آدرس آپلود و سپس اکسترکت کنید. در گام بعدی وارد قسمت پیشخوان > نمایش > پوسته ها شوید و قالب وردپرسی خود را فعال کنید

نصب قالب وردپرسی با کمک افزونه Duplicator

امروزه اکثر قالب های پولی و غیر رایگان بجز فایل های مورد نیاز جهت نصب قالب به صورت دستی از طریق مخزن وردپرس و یا از طریق هاست سی پنل (Cpanel) و یا دایرکت ادمین (Direct Admin) ، دارای قسمتی به نام بسته نصبی آسان هستند. شما بعد از دانلود قالب که معمولا همه بخش ها را یعنی بسته نصبی آسان و فایل های نصب قالب به صورت دستی را در یک فایل زیپ به شما می دهد ، می توانید بعد اکسترکت کردن فایل زیپ در کامپیوتر خود وارد پوشه قالب شده و یک پوشه به نام نصب آسان و یا Easy Instal مشاهده کنید. آن پوشه دارای دو فایل می باشد ، یک فایل زیپ که محتویات قالب است و یک فایل با نام “Installer.php” . هر دو فایل را در در پوشه Public_HTML هاست خود آپلود کنید و سپس این آدرس را در آدرس بار مرور گر خود وارد کنید :  YourSite.com/Installer.php . شما بجای قسمت YourSite.com آدرس سایت خود را وارد کنید. صفحه ای برای شما لود می شود که بعد از گذراندن تمام مراحل آن قالب شما با تمام فایل های دمو لازم روی سایت شما نصب شده و می توانید پروسه شخصی سازی را شروع کنید.

 

مهم ترین ویژگی ها برای خرید قالب وردپرس چیست ؟

حالا که فهمیدیم قالب وردپرس چیست ؟ و روش های نصب قالب وردپرسی را یاد گرفتیم باید بدانیم یک قالب وردپرسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا آن را برای سایت خود انتخاب کنیم . که به ترتیب در زیر به آنها اشاره می کنیم

1) ترجیحا رایگان نباشند

چون قالب های رایگان دارای محدودیت های فراوانی هستند ، برای مثال شخصی سازی کامل این قالب ها امکان پذیر نیست و یا ممکن دارای کد های مخربی باشند که سایت شما را مورد حمله امنیتی قرار دهند

2) از مرجع معتبر خریداری شوند

 به این دلیل که اگر نیاز به پشتیبانی بود آن ها به صورت آنی و آنلاین به درخواست پشتیبانی شما پاسخ مناسب و به موقع دهند و نیز ممکن است اگر از مرجع معتبر قالب خود را نخرید سایر سایت ها و … به نوعی کلاهبرداری باشند برای مثال ممکن است با درگاه پرداخت فیک اطلاعات حساب بانکی شما را ذخیره کنند و اقدام به کلاهبرداری کنند و یا اینکه شما بعد از واریز وجه به حساب آن ها هیچ گونه فایلی را دریافت نکنید

3) قالب ها راستچین شده و فارسی سازی شده نباشند

 برخی به نحوی بعضی از قالب های وردپرسی را از سایت های خارجی به صورت رایگان دانلود کرده و با ویرایش کد های قالب آنها را راستچین و فارسی می کنند و به فروش می رسانند اما دو نکته بسیار حیاتی که به شما می گوید نباید این قالب ها را خریداری کنید . اول اینکه ممکن است فردی که ادیتور این قالب هاست مسلط به همه مباحث مورد نیاز برنامه نویسی جهت قالب نویسی نباشد و قالب ها را با باگ های زیادی به شما تحویل دهد برای مثال ، ممکن است برخی از قالب های فارسی و راستچین شده به طور خودکار پست هایی بدون بهینه سازی شده برای بخش بلاگ شما تولید کنند که رسما به تمام برنامه ریزی های شما برای بحث تولید محتوا و سئو لطمه سنگین وارد می کند و در ثانی ممکن است قالب نویس عمدا کد های مخربی در قالب قرار دهد که باگ های امنیتی زیادی را ایجاد می کند و سایت شما را در برابر حملات سایبری بی پناه می سازد.

4) قالب ها اورجینال باشند

 اگر قالب اورجینال نباشد یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید ، مشکلات احتمالی در بحث آپدیت و به روز رسانی قالب است . گاهی سازنده اصلی نسخه ای ارائه می کند که اگر قالب شما اورجینال نباشد دیگر نمی توانید قالب خود را آپدیت کنید و به مرور زمان و عدم هماهنگی قالب با ورژن PHP هاست و نیز ورژن خود وردپرس باعث ایجاد مشکلات و باگ های زیاد می شوید.

البته تمام ویژگی ها و معیار های خرید قالب وردپرسی را در مقاله معیار های خرید قالب وردپرسی چیست ؟ برای شما به صورت کامل و شفاف شرح داده ایم . برای هر فردی که قصد دارد یک سایت وردپرسی داشته باشد و یا یک سایت وردپرسی طراحی کند ، لازم است که این معیار ها را بشناسد و از آنها برای خرید یک قالب مناسب وردپرسی استفاده کند .

جایگاه بخش نمایش در پیشخوان وردپرس برای قالب وردپرس چیست ؟

بعد از آشنایی با مفهوم و معنی اینکه قالب وردپرس چیست ؟ و روش های نصب قالب وردپرسی و مهم ترین ویژگی ها برای خرید قالب وردپرس حال می خواهیم شما را با قسمتی بسیار کاربردی از پیشخوان (داشبورد) وردپرس که در زمینه نصب ، فعال سازی ، ویرایش و شخصی سازی قالب نقش به سزایی دارد آشنا کنیم، این بخش ،اگر زبان سایت وردپرسی شما فارسی باشد نمایش و اگر زبان سایت وردپرسی شما Appearance نام دارد و دارای آیکون قلمو رنگ در کنار خود است. تعداد زیر مجموعه های این بخش بسته به نوع قالب و افزونه های مورد استفاده متفاوت است که ما در این مقاله صرفا قسمت های مشترک در تمام قالب ها می پردازیم که به ترتیب زیر هستند :

پوسته ها

این بخش برای مدیریت ، فعال سازی و نصب قالب های وردپرسی مورد استفاده قرار می گیرد. شما از این بخش می توانید بعد از نصب قالب های وردپرسی آن ها را فعال یا غیر فعال کنید و نیز می توانید میانبری از گزینه سفارشی سازی را آنجا مشاهده کنید.

سفارشی سازی

یکی از مزیت های قالب های وردپرسی این است که می توان قالب را برای کاربران شخصی سازی کرد. سفارشی سازی قالب حتی اگر شما مهارت به سزایی در این امر نداشته باشید بسیار ساده و قابل اجراست.در این قسمت سایت شما به صورت زنده قابلیت اجرا دارد یعنی شما بعد از ایجاد تغییرات می توانید تغییرات اعمال شده را به صورت زنده ببینید. با وجود افزونه های مختلف آپشن های مختلف جهت شخصی سازی نیز بیشتر خواهد بود . توجه داشته باشید ممکن است اگر قالب رایگان باشد این بخش به صورت محدود در دسترس شما قرار بگیرد . نکته مهم دیگر این است که بعد از اعمال تغییرات ، آن ها را ذخیره و به روز رسانی کنید.

ابزارک ها

ابزارک ها قطعه کد هایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا امکانات مختلفی را ب سایت خود اضافه کنید . این بخش یعنی بخش ابزارک های یکی از قسمت هایی است در قالب های حرفه ای وردپرس با آن رو به رو می شوید . این قسمت برای مدیریت مکان های خاصی از سایت شما مثل هدر ، فوتر ، سایدبار (ستون کناری) و سایر بخش های مشابه سایت به کار می روند . ابزارک به شما کمک می کند تا در هدر ، فوتر و سایدبار سایت تان یک سری از امکانات مثل تقویم ، خبرنامه و … اضافه کنید . شما با ورود به بخش ابزارک ها با امکاناتی مواجه خواهید شد که به سادگی و با چند کلیک و درگ کردن ساده امکانات موجود را به سایت خود اضافه کنید.

ویرایشگر قالب وردپرس چیست ؟

اگر به طراحی سایت و توسعه وب تسلط کافی دارید می توانید بخش هایی از قالب را به صورت اختصاصی ویرایش کنید ، گر چه اگر به طراحی سایت و توسعه وب تسلط کافی ندارید سایا سایت این امر را به شما توصیه نمی کند زیرا ممکن است به قالب و سایت صدمه های جبران ناپذیری ایجاد کنید و با بازگشت به قدم صفر می بایست که از اول قالب سایت را نصب کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *